Sunday, March 15, 2009

2 SIFAT KECERDASAN SPIRITUAL YANG TINGGI.


Assalamualaikum dan salam sejahtera... Di sini saya ingin berkongsi sebuah hadis yang menerangkan tentang dua sifat orang yang memiliki kecerdasan spiritual yang tinggi.

"Daripada Abi Yahya Shuhaib bin Sinan R.A berkata, Rasulallah S.A.W bersabda, sungguh baik nasib orang yang beriman, kerana dalam semua keadaan mereka mendapat kebaikan. Dan tidak ada habuan baik seperti ini kecuali bagi mereka yang beriman. Apabila mendapat kesenangan maka dia akan bersyukur, maka syukur itu baik baginya. Dan apabila ditimpa musibah maka dia akan bersabar, maka sabar itu baik baginya." H.R Muslim.

Begitulah hebatnya sifat orang yang beriman, iaitu mereka yang memiliki kecerdasan spiritual yang tinggi kerana keimanan yang kuat kepada Allah Taala. Di dalam kehidupan mereka, mereka sentiasa mendapat kebaikan dan rahmat daripada Allah. Ini disebabkan sifat syukur dan sabar yang tinggi yang mereka miliki. Di dalam kehidupan di dunia ini kita pasti takkan lari daripada dua keadaan ini iaitu nikmat dan ujian. Untuk menjadikan kedua-dua keadaan ini baik bagi kita kita perlulah memiliki dua sifat di atas. Berusahalah untuk menjadi hamba Allah yang sentiasa bersyukur atas segala anugerah dan nikmatnya dan sentiasa bersabar atas segala ujian dan bala daripadaNya.

No comments: