Thursday, May 7, 2009

KEKUATAN-KEKUATAN ANUGERAH ALLAH KEPADA MANUSIA


Segala puji dan puja hanya layak bagi Allah, Tuhan yang Maha Sempurna... Selawat dan salam kepada semulia-mulia makhluk, Saidina Muhammad, para ahli baginda serta para sahabat baginda...

Allah menyatakan di dalam surah At-Tin bahawa manusia adalah makhluk yang diciptaNya dengan sebaik-baik kejadian...Mengapa manusia diiktiraf dengan sebaik-baik kejadian? sebenarnya Allah yang Maha Pemurah dan Maha Pengasih telah mengurniakan kepada semua manusia 4 kekuatan...Jika manusia menggunakan keempat-empat kekuatan tersebut dengan sebaiknya, mereka akan memperolehi kejayaan di dunia dan di akhirat...Keempat-empat kekuatan tersebut ialah:

1) Kekuatan Rohani
2) Kekuatan emosi
3) Kekuatan minda atau akal
4) Kekuatan jasmani

Keempat-empat kekuatan tersebut perlu dibangkitkan semaksimum mungkin agar kita menjadi hamba Allah yang cemerlang seperti yang telah dinyatakan oleh Saidina Rasulallah s.a.w, mukmin yang kuat lebih disukai oleh Allah daripada mukmin yang lemah. Kuat di sini bukan hanya kekuatan tubuh badan atau jasmani, tetapi meliputi keempat-empat kekuatan anugerah Allah tersebut.

Bagaimana hendak membangunkan keempat-empat kekuatan ini? Ada empat kunci yang diperlukan untuk membuka kekuatan-kekuatan tersebut. Kekuatan rohani perlu dibuka dengan kunci taqwa. Kekuatan emosi pula perlu dibuka dengan kunci tenang. Manakala kekuatan minda perlu dibuka dengan kunci positif dan kekuatan jasmani perlu dibuka dengan kunci sihat. Kita takkan mampu membuka kesemua kekuatan ini tanpa menggunakan kunci-kunci yang telah ditetapkan.

Justeru itu, ayuhlah kita sama-sama berusaha mencapai kunci-kunci tersebut agar kekuatan anugerah Allah kepada kita tidak menjadi sia-sia. Balasan bagi mereka yang mensia-siakan anugerah Allah ini telah Allah nyatakan di didalam surah yang sama iaitu firman Allah yang bermaksud "Kemudian Kami akan kembalikan mereka serendah-rendah martabat."

wallahu a'lam...

No comments: