Friday, December 4, 2009

PEMBANGUNAN DIRI KE ARAH KECEMERLANGAN DIRI...


Assalamualaikum,
Segala puji dan puja hanya layak bagi Allah, Tuhan pentadbir sekelian alam...Selawat dan salam buat rasul junjungan yang tercinta, Saidina Muhamad, para ahli baginda serta sahabat-sahabat baginda...

Petang kelmarin ketika berehat sekejap selepas habis membaca buku nahu arab, saya membuka majalah solusi isu 14 yang baru dibeli. Isu yang dipaparkan pada keluaran kali ini bagi saya amat menarik. Ketika membelek satu persatu aktikel di dalam majalah tersebut, pandangan saya terhenti pada artikel yang ditulis oleh Tuan Haji Muhamad Zakaria yang bertajuk ' Sifat Orang Cemerlang'. Kata beliau, untuk menjadi cemerlang anda harus membangunkan diri terlebih dahulu. Tenaga untuk membangunkan diri harus datang dari dalam diri, bukan daripada orang lain.

Di sini, saya ingin berkongsi dengan para pembaca sekelian kaedah-kaedah yang ditulis beliau bagi membangunkan diri kita agar menjadi insan cemerlang:

1. Keyakikinan yang tinggi kepada Allah.

2. Disiplin yang mantap.

3. Ada motivasi dan inisiatif diri yang kuat.

4. Meningkatkan pelbagai kemahiran.

5. Sentiasa muhasabah diri.

Inilah di antara kaedah-kaedah untuk membangunkan diri kita agar tergolong di dalam insan cemerlang. Untuk menjadi cemerlang, satu soalan yang penting perlu kita tanya pada diri kita ialah ' Nak ke tak nak?' Kerana kehendak yang kuat akan mendorong kita melakukannya. Akhirnya, renungilah firman Allah yang bermaksud: Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum itu melainkan mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka.

wassalam.

No comments: