Monday, November 30, 2009

KEANEHAN MANUSIA...


Assalamualaikum,
Segala puji dan puja hanya layak bagi Allah, Tuhan pencipta sekelian alam. Selawat dan salam khas buat rasul junjungan tercinta, Saidina Muhammad, ahli-ahli baginda serta para sahabat baginda.

Kali ini saya ingin membawa para pembaca merenung dan memikirkan beberapa keanehan yang terdapat pada manusia, moga-moga kita dapat mengambil iktibar dan dijauhkan daripada keanehan-keanehan tersebut.

Keanehan pertama:
Ramai manusia akan berasa sudah terlewat apabila waktu mula bekerja pada jam 8 pagi tetapi mereka sampai ke tempat kerja pukul 8.05 pagi. Mereka mungkin akan menyalahkan kesesakan lalu lintas tang terpaksa ditempuhi. Besoknya mereka akan bertolak lebih awal untuk memastikan mereka tidak terlambat lagi. Namun begitu lain pula keadaannya pada waktu solat. Apabila waktu solat dah masuk dan mereka tiada apa-apa perkara mustahak yang hendak dibuat pada waktu itu lebih selesa melambat-lambatkan solat hingga waktu hendak berakhir. Mereka berasa masih belum terlambat dan tiada berhutang apa-apa dengan tuan punya waktu.

Keanehan kedua:
Ramai manusia terharu melihat anak-anak kecil didera ibu bapa sendiri atau orang lain. Hati mereka tersentuh dan mengutuk orang yang melakukan kekejaman itu. Tetapi mereka tidak merasa apa-apa setelah membiarkan anak-anak tidak bersolat atau membiarkan anak-anak gadis mereka bebas mendedahkan aurat sewaktu keluar dari rumah. Padahal anak-anak tersebut bakal menerima seksaan yang amat pedih di akhirat kelak jika masih berkelakuan seperti itu. Ibu bapa seolah-olah merelakan anak mereka disiksa di dalam neraka. Bahkan ibu bapa juga akan turut dipertanggungjawabkan dihadapan Allah tentang tanggungjawab mereka.

Ini di antara keanehan manusia yang sering berlaku di dalam masyarakat kita. Sebagai orang islam, kita perlu utamakan Allah dan Rasul di dalam hidup kita. Insya Allah, kita akan berjaya di dunia dan akhirat. Marilah kita banyakkan membaca kisah para sahabat dan ulamak-ulamak terdahulu serta menyelusuri jalan-jalan mereka kerana mereka telah diiktiraf Allah sebagai golongan yang berjaya di dalam surah al-fatihah dan al-waqiah.

No comments: