Thursday, November 12, 2009

BERTEMU KEMBALI...


Assalamualaikum,
Segala puji dan puja hanya layak bagi Allah...Selawat dan salam buat kekasih yang dirindui, Saidina Muhammad, ahli-ahli baginda serta para sahabat baginda...
Terlebih dahulu saya pohonkan kemaafan khususnya buat pelajar-pelajar saya yang setia bersama blog ini, sebab dah agak lama tak mengemaskini blog ni...Sebenarnya tahun ni agak sibuk sikit sebab saya kembali menjadi pelajar setelah sekian lama meninggalkan alam mengaji secara formal ni...Bukan apa, sekadar nak tambah ilmu dalam bahasa Al-Quran...Cemburu juga tengok kawan-kawan terutamanya yang jadi JU boleh bercakap arab dengan fasih...Harap-harap bolehlah tahu sedikit sebanyak rahsia bahasa yang diiktiraf oleh Allah ni...
Bila dah jadi pelajar ni, saya rasa sedikit sebanyak saya dapat selami perasaan pelajar-pelajar saya...Bagaimana harapan kita pada guru kita, begitulah harapan mereka pada kita....Bezanya mereka mungkin tak dapat nak menzahirkan harapan ini seperti kita...Namun, harapan mereka tetap tinggi setinggi harapan kita....Lalu, wajarkah harapan kanak- kanak yang suci ini kita hancurkan dengan sikap kurang ambil berat kita....Perlukah kita hancurkannya dengan hanya sedikit pengorbanan yang diminta kepada kita? Hanya kita yang mampu menjawabnya...Biarpun kita tidak menjawabnya, Allah tetap tahu apa yang tersirat di dalam hati kecil kita...
Sahabat-sahabat pendidik sekelian,
Cuba renungi mata-mata jernih anak didik kita...pasti kita dapat mengerti betapa besarnya harapan mereka kepada kita...Kepada kitalah disandarkan masa depan mereka...Jangan sampai suatu hari nanti mereka meludah batu nisan kita disebabkan kegagalan kita dalam mendidik mereka menjadi insan berguna...

No comments: