Monday, November 23, 2009

SIFAT PELAJAR CEMERLANG...


Assalamualaikum,

Segala puji-pujian hanya layak bagi Allah...Selawat dan salam khas untuk baginda rasulullah, Saidina Muhamad, para ahli baginda serta para sahabat baginda...

Cuti-cuti sebegini, agak bosan sekiranya tidak ada apa-apa aktiviti yang hendak dibuat. Bagi mengisi masa lapang agar tidak terlalu bosan, saya membaca sebuah buku yang saya baru beli daripada seorang sahabat. Buku tersebut bertajuk ' Catatan Hati Nik Nur Madihah'. Helaian demi helaian saya baca dan saya renung. Banyak perkara yang menyentuh hati saya. Tak sangka seorang gadis yang dilahirkan dari sebuah keluarga yang kurang berada memiliki hati yang begitu waja. Dengan hati yang sehebat itu, akhirnya beliau mampu memperolehi kejayaan yang begitu cemerlang, 20 A didalam peperiksaan SPM.

Di sini saya nak berkongsi dengan para pembaca sekelian antara ciri-ciri pelajar cemerlang yang dinyatakan oleh srikandi ini di dalam buku ini. Moga-moga nasihat ini dapat melahirkan insan cemerlang seperti beliau.

1. Niatkan menuntut ilmu kerana Allah, bukan kerana peperiksaan.

2. Menanam rasa cinta terhadap ilmu pengetahuan.

3. Banyakkan bertanya guru di dalam kelas.

4. Memberikan sepenuh perhatian sewaktu belajar.

5. Bersedia dengan pembacaan sebelum guru mengajar.

6. Menggunakan kaedah pembacaan yang efisien iaitu membaca, faham, menghafal dan menulis kembali isi pembacaan.

7. Mengadakan perbincangan dengan teman-teman.

8. Banyakkan berfikir dan melatih otak.

9. Tidak mencampuradukkan masalah peribadi dengan pelajaran.

10. Membuat latihan persediaan lebih awal sebelum ujian dan peperiksaan.

11. Membaca buku-buku rujukan tambahan selain buku teks.

12. Membuat nota kecil.

13. Mengelakkan diri daripada terlibat dengan perkara negatif ketika belajar.

No comments: