Monday, January 26, 2009

KAEDAH MEMBENTUK SIKAP POSITIF.

  1. Bersangka baik.

Asas dalam membentuk sikap positif di dalam diri adalah bersangka baik. Selalulah bersangka baik pada Allah Taala, diri sendiri dan manusia lain. Allah menjadikan kita lengkap dengan pelbagai keperluan asas untuk berjaya. Kita dikurniakan akal, ingatan, tubuh badan yang sihat dan anggota badan yang lengkap, pacaindera yang cukup dan hati yang mahu berjaya. Jangan menghalang diri kita daripada mencapai kejayaan.

  1. Jangan banyak alasan.

Orang yang bersikap negative sering berfikir bahawa dirinya tidak semampu orang yang sudah berjaya ataupun tidak memiliki kebolehan seperti orang lain. Mereka sering mencari dan memberi alas an kenapa orang lain boleh berjaya dan kenapa dirinya tidak berjaya. Bahkan mereka sering meletakkan segala kesalah pada faktor-faktor lain seperti masa dan keadaan apabila tidak berjaya. Mereka ini banyak karenah dalam hal menuju kejayaan dan kemajuan. Jika kita ingin menjadi orang yang berjaya, mulai sekarang berhentilah daripada memberi alasan.

  1. Sentiasa berfikir mendahului.

Sentiasalah berfikir kita boleh. Sentiasalah berfikir bahawa kita perlu memulakan dulu barulah perkara itu boleh selesai. Sentiasalah berfikir kita perlu bertindak dahulu barulah pekerjaan itu menjadi sempurna. Fikirlah untuk melakukan, jangan berfikir untuk melihat orang lain melakukan dahulu brulah kita melakukannya.

  1. Yakin pada kebolehan sendiri.

Sekiranya kita sendiri tidak yakin pada kebolehan kita, janganlah kita harapkan orang lain dapat yakin kepada kita. Itulah antara syarat asas yang perlu dipegang oleh insane yang benar-benar mahu cemerlang. Keyakinan pada diri sendiri dapat dibentuk dengan persediaan yang cukup dari sudut ilmu dan kemahiran serta yakin pada janji Allah. Sesungguhnya sesiapa yang rajin berusaha pasti akan berjaya, walau dalam apa bidang sekalipun. Sentiasalah bermuhasabah dan menilai diri sendiri bagi meningkatkan keyakinan diri kita.

No comments: